Toelichting
op mijn werk
In 'Pantagruel' (1532) beschreef François Rabelais de geluiden
van een winterse veldslag die als kringen in het water in ijs bevroren
waren. Bij het intreden van de dooi kwamen ze weer vrij en lieten
van zich horen. Een eeuw later schreef C. Sorel in een fictief reisverslag
over een volk in een afgelegen gebied 'zij communiceerden over lange
afstanden door een boodschap in een spons te spreken'. De spons werd
verstuurd. De ontvanger hield deze tegen het oor en kneep er zachtjes
in om het bericht te beluisteren.
Als kunstenaar en onderzoeker op het gebied van geluid en ruimte ligt
mijn focus op het luisteren naar en ervaren van omgevingsgeluiden
op een intense manier. Hoe luisteren we en hoe nemen we geluiden waar?
Wat gebeurt er buiten, in de openbare ruimte, wat gebeurt er in ons
oor? Mijn werk gaat over het bewust worden van geluiden, de geheimen
en de herkomst ervan, over het ontdekken van de kleinste veranderingen
van het geluid en over het blootleggen van resonanties in verschillende
vormen en ruimtes.
Over
de menselijke stem
Laatste tijd ben ik op zoek gegaan naar de verschillende kenmerken
van klank in ruimtes, volumes en onze stem. Elke stem heeft zijn eigen
karakteristieke klankkleur, Iedere klinker wordt gekenmerkt door versterkingen
van bepaalde frequenties. Niemand heeft dezelfde stem of identiteit
als geen andere stad of ruimte hetzelfde klinkt. Het gedrag van geluid
en hoe we het gebruiken is een onderdeel van onze identiteit. Maar
wat gebeurt er als ik van een ruimte, een stad of een stem, de specifieke
frequenties scheidt en ze vervolgens op een geheel nieuwe manier combineer?
Ben ik dan in staat om onze omgeving, onze persoonlijke ruimte, en
onze identiteit te manipuleren en weet ik daar een nieuwe uitdrukking
voor te vinden?
Over mijn uitgangspunten
Ik ben geïnspireerd door de geschiedenis van de wetenschap en
technologie. Mijn werk gaat over denkbeelden die vaak betrekking hebben
tot de geschiedenis van het geluid en de mechanisatie van de industrie.
Met mijn installaties en performances werk ik naar architectonische
en theatrale vormen. Dit wordt versterkt door mijn vorige activiteit
in het museale veld. In dit kader bestaan verschillende theorieën:
over omgang met onze westerse culturele erfgoed, hoe die te exposeren
of te inventariseren.
Over de architectuur van het geluid
In het algemeen is een geluid opgebouwd uit een grondtoon en boventonen.
In mijn werk zoek ik naar de verschillende geluidskarikteristieken
van materialen en ruimtes en naar alle mogelijke (on)hoorbare autonome
boventonen. Wanneer gescheiden, zijn ze individueel te ervaren, als
een atoom van een molecuul. Wanneer het molecuul wordt gesplitst,
herschikken de atomen zich tot een nieuwe substantie. Door het opnieuw
verenigen van boventonen, ontdek ik nieuwe geluidsformules.
Over mijn installaties en performances
Ik geniet van het werken met grondstoffen, vroege industriële
werkplekken, handenarbeid, en vreemde ontdekkingen. In mijn performances
en installaties onderzoek ik als eerste de architectuur van het geluid.
Dit vormt het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de architectonische
en theatrale vorm. Met (live) elektronica zoek ik naar de magie van
wat geluid kan doen: ik neem mijn publiek mee in mijn wereld, zinspeel
op de dingen die komen gaan, geef vorm aan elk personage middels tempo,
toon en melodie. Het moment van verwondering en verbazing is erg belangrijk
om nieuwe ervaringen te scheppen, waarin sporen van de geschiedenis
voelbaar zijn.